خطرات سلامتی نشستن طولانی مدت با فعالیت هفتگی بیش از اهداف تعیین شده، کاهش می یابد

تحقیقات نشان داده است افرادی که به مدت طولانی می نشینند یا مشاغل کم تحرک یا سبک زندگی کم تحرکی دارند، در معرض خطر افزایش مرگ زودرس و چندین مشکل سلامت هستند. خوشبختانه، نتایج یک مطالعه ی جدید نشان می دهد که این خطر می تواند با فعالیتهای بدنی هفتگی بیش از میزان توصیه شده، جبران شود.

افزایش فعالیت بدنی می تواند کیفیت زندگی را بهبود بخشد

اخیراً ، سازمان بهداشت جهانی (WHO) رهنمودهای جهانی جدیدی را درباره فعالیت بدنی و رفتار کم تحرکی منتشر کرد. در نسخه ویژه ای که در مجله پزشکی ورزشی انگلیس منتشر گردید، این رهنمودها همراه با داده های جدید از این فرضیه پشتیبانی می کنند که انجام فعالیت بدنی بیش از آنچه در این دستورالعمل ها آمده است، برای مقابله با خطرات ناشی از نشستن طولانی مدت کافی است.

سالهاست که مشخص شده است عدم تحرک جسمی، مضرات سنگینی برای سلامت انسان بهمراه دارد. بی تحرکی، یکی از عوامل اصلی برای مرگ محسوب می شود و سالانه با 5 میلیون مرگ زودرس مرتبط است.

برآوردهای فعلی جهانی حاکی از آن است که بیش از یک چهارم بزرگسالان و تا 81 درصد از نوجوانان نتوانسته اند فعالیت بدنی خود را به سطح توصیه شده ی سازمان بهداشت جهانی برسانند. مطالعات نشان داده است که عدم تحرک بدنی با افزایش خطر ابتلا به چندین بیماری و مشکل بهداشتی مانند دیابت، فشار خون بالا، چاقی، برخی سرطان ها، پوکی استخوان، افسردگی و اضطراب در ارتباط است.

برای محافظت از جمعیت جهانی، به ویژه نسل بعدی، در برابر مرگ زودرس و پیامدهای بهداشتی مرتبط با بی تحرکی، فعالیت های بدنی باید ارتقا یافته و در اولویت های آژانس های جهانی بهداشتی قرار گیرد.

فعالیت بدنی در کاهش خطرات سلامتی موثر است

تحقیقات جدید، توسط یک تیم از سازمان ارتقاسلامت در سازمان بهداشت جهانی در ژنو، سوئیس، با شرکت بیش از 44000 شرکت کننده از چهار کشور انجام شد، به همه ی افراد شرکت کننده ردیاب فعالیت بدنی داده شد که به دانشمندان اجازه می داد رابطه ی بین سطح فعالیت بدنی و خطرات سلامت این افراد را تجزیه و تحلیل کنند.

همانطور که انتظار می رفت، نتایج این مطالعه نشان داد مقادیر بالای زمان بی تحرکی به طور قابل توجهی با افزایش خطر مرگ ارتباط دارد.با این حال، این مطالعه همچنین مزایای فعالیت بدنی را در جبران خطرات سلامتی ناشی از گذراندن دوره های طولانی نشستن برجسته کرد، بطوریکه حدود 30 تا 40 دقیقه فعالیت بدنی متوسط ​​تا شدید در روز در کاهش این خطرات تأثیرگذار بود.

در حال حاضر، دانشمندان اذعان می كنند كه شواهد كافی برای تعیین مدت زمان دقیق بی تحرکی روزانه که در ایجاد این خطرات نقش دارد، در دسترس نیست، با این حال، داده ها به شدت مزایای جبران بی تحرکی با هرگونه فعالیت بدنی و با هر شدتی در صورت امکان را نشان می دهند.

محققان تأكید می كنند كه همه فعالیتها از باغبانی و انجام كارهای خانه گرفته تا دویدن یا دوچرخه سواری مهم هستند. هر نوع فعالیت بدنی که کمک کند فرد فعالیت خود را بهسطح توصیه شده ی WHO-150 تا 300 دقیقه با شدت متوسط ​​یا 75 تا 100 دقیقه فعالیت بدنی شدید در هفته- برساند، توصیه می شود. نکته مهم اینست که هر سطح از فعالیت بدنی از نداشتن فعالیت بدنی، بهتر است و مردم را باید تشویق کرد که تغییراتی جزئی در زندگی روزمره خود ایجاد کنند تا حرکت بیشتری داشته باشند.

تأثیر افزایش سطح فعالیت در سراسر جهان نه تنها می تواند سلامت جسمی و روانی را بهبود بخشد، بلکه می تواند از مرگ زودرس جلوگیری کرده و با کاهش بیماری و افزایش بهره وری، اقتصاد جهانی را تقویت کند.

عدم تحرک بدنی در زمان  COVID-19

سردبیر ویژه نامه مجله پزشکی ورزشی انگلیس، پروفسور امانوئل استاماتاکیس از دانشگاه سیدنی، اظهار داشت: اگرچه دستورالعمل های جدید بهترین اطلاعات موجود را منعکس می کنند، اما هنوز در دانش ما شکاف هایی وجود دارد. برای مثال، هنوز مشخص نیست که دقیقاً حد "نشستن زیاد" چه مقدار است.

او افزود: اما تحقیقاتی با سرعت بالا در این زمینه در حال انجام است و ما امیدوارم ظرف چند سال آینده پاسخ این سوال را بیابیم. وی گفت: برای کمک به تنظیم دستورالعمل های دقیق تر، به ویژه برای گروه های مهم، اما اغلب فراموش شده، باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

علاوه بر این، استاماتاکیس بر ارتباط این یافته ها در زمان همه گیری جهانی تأکید کرد و گفت: این دستورالعمل ها بسیار به موقع هستند، با توجه به اینکه ما در میانه یک بیماری همه گیر جهانی هستیم، که مردم را برای مدت طولانی در خانه نگه داشته است و باعث افزایش رفتار کم تحرکی شده است، راهنمایی بهتر ممکن است به افراد کمک کند تا با توجه به محدودیت هایی که به دلیل همه گیری ایجاد شده است، راه هایی را برای کاهش اوقات کم تحرکی و محافظت از خود بیابند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20201125/Health-risks-of-prolonged-sitting-are-reduced-by-exceeding-weekly-activity-goals.aspx